Het Pioppi dieet

Artikel Menu:

Het Pioppi dieet
Inleiding
Bewijzen
Veilig
Gewichtsverlies
Lange termijn
Niet geschikt voor

Bestel hier het boek Het Pioppi dieet – Een lifestyleplan in 21 dagen

Koop bij bol.com

Welke voedingsmiddelen zijn toegestaan met het Pioppi dieet en hoe verschilt dit van de meeste mediterrane dieet plannen?

Wat is het Pioppi dieet?

Het Pioppi dieet is vernoemd naar een dorp in Zuid-Italië waar de bevolking een langere levensverwachting geniet. Het dorp Pioppi werd door de UNESCO erkend als de thuisbasis van het mediterrane dieet – beschreven als meer dan alleen een dieet, maar een levensstijl en erfgoed dat werd uitgeroepen tot een van de gezondste ter wereld.

Hoewel de naam van het Pioppi-dieet een nauwe band met het eten en de gewoonten van het dorp impliceert, is het dieet, zoals bepleit door het boek, enigszins anders. Het is een koolhydraat beperkt dieet met een hoger vetgehalte dat de auteurs beweren dat het de principes van een mediterraan dieet volgt.

Inleiding

Het Pioppi-dieet moedigt veel groenten, noten, peulvruchten en vis aan, maar ontmoedigt rood vlees, zetmeelhoudende koolhydraten en zoete lekkernijen.

Hoewel er geen één specifiek ‘mediterraan dieet’ is, bevatten de meeste traditionele diëten uit de regio veel hartvitale vetten zoals enkelvoudig onverzadigde vetten van olijven en olijfolie. Natuurlijk bevat het traditionele Italiaanse dieet ook veel zetmeelrijk voedsel, zoals brood en pasta.

Ter vergelijking, in het boek Het Pioppi Dieet bevelen de auteurs een koolhydraatarm dieet aan dat rijk is aan vet, inclusief verzadigde vetten van ingrediënten zoals kokosolie die niet typisch deel uitmaken van een Italiaans dieet. Het beperkt ook zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals brood en pasta.

Het dieet is gemaakt door Dr. Aseem Malhotra, een cardioloog, en Donal O’Neill, een voormalig internationaal atleet en documentairemaker (Cereal Killers). Beide auteurs zijn voorstanders van de ‘low-carb, high-fat’ benadering van eten. De auteurs raden aan alle suikers (inclusief honing) en de meeste zetmeelhoudende koolhydraten, waaronder rijst, witte aardappelen, brood, pasta, ontbijtgranen en andere voedingsmiddelen op basis van meel te vermijden. Eieren, kaas en volvette zuivelproducten, inclusief gefermenteerde zuivelproducten, zijn toegestaan op het plan.

Het Pioppi Dieet wordt gepresenteerd als een 21-dagen levensstijlplan met dieetveranderingen in combinatie met een actieve levensstijl, voldoende slaap, regelmatige socialisatie, evenals alcohol met mate.

Je wordt ook geadviseerd om wekelijks 24 uur per dag te vasten.

Zijn er bewijzen dat het dieet werkt?

Malhotra en O’Neill beweren dat het dieet je zal helpen om overtollig lichaamsvet te verliezen, het risico op het ontwikkelen van type-2 diabetes te verminderen of verstoorde bloedglucosecondities te voorkomen of te verminderen, hoge medicijnbelasting te verminderen, hartaandoeningen te helpen voorkomen en behandelen en uw risico op het ontwikkelen van dementie en kanker te verminderen. Hoewel er verschillende referenties worden aangehaald, is er geen specifiek onderzoek of bewijsmateriaal om deze versie van het Pioppi-dieet in het bijzonder te ondersteunen, of zijn drieweekse ‘quick fix’.

Zoals reeds vermeld, biedt het boek een onconventionele kijk op het mediterrane dieet, met behulp van een aantal onverwachte ingrediënten zoals kokosolie. Kokosolie is een controversieel ingrediënt dat nog steeds wordt onderzocht, maar in de tussentijd bevelen de huidige richtlijnen aan dat we het als een verzadigd vet beschouwen en als zodanig onze consumptie beperken tot aanbevelingen van het VK.

Bestel hier het boek Het Pioppi dieet – Een lifestyleplan in 21 dagen

Is het veilig?

Sommige aspecten van het dieet zijn afgestemd op de richtlijnen van de Britse overheid. Deze omvatten het eten van veel fruit en groenten (minstens vijf tot zeven porties, dagelijks), inclusief vis – met name de olieachtige variëteit – en het houden van rood vlees tot een gemiddelde van 70 g per dag (500 g per week). Het dieet raadt aan om elke dag extra vierge olijfolie en noten te consumeren en stelt voor om alcohol met mate te drinken. Het dieet bevordert ook vers, geheel voedsel gekookt vanaf nul in plaats van een beroep op verwerkt, geraffineerd voedsel. Ten slotte benadrukt het het belang van een actieve levensstijl.

Het dieet voldoet echter niet aan de NHS-referentie-innames voor totaal vet, verzadigd vet en koolhydraten en bevordert in plaats daarvan een hogere vetinname met minder koolhydraten. Richtlijnen promoten momenteel het beperken van verzadigd vet terwijl koolhydraten worden opgenomen, bij voorkeur de volkoren variëteit. Critici van het plan zouden kunnen beweren dat een beter evenwicht zou worden bereikt als het dieet koolhydraten in de vorm van volkoren (bijvoorbeeld bruine rijst of haver) omvat, terwijl verzadigde vetten worden geminimaliseerd.

Aanhangers van Malhotra en O’Neill’s Pioppi-dieet zijn ook aan te raden om elke week 24 uur te vasten. Hoewel sommige studies suggereren dat intermitterend vasten een optie kan zijn om gewicht te verliezen, is het geen haalbare oplossing voor mensen met bloedsuikerproblemen, waaronder diabetici en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven.

Lees meer over Intermitterend vasten/  het vastendieet / vastendieet diëten

Is het effectief voor gewichtsverlies?

Je zult waarschijnlijk minder voedsel en calorieën binnen het plan gebruiken en als zodanig kun je heel goed afvallen, vooral als je meer en meer snel per week gaat sporten. Dit is echter afhankelijk van uw startgewicht en uw bestaande voedings- en bewegingsgewoonten.

Is het geschikt voor op de lange termijn?

Het dieet wordt gepresenteerd als een 21-dagenplan met suggesties om door te gaan na de eerste drie weken. Of dit een duurzame manier is om op de langere termijn gewicht te verliezen en te eten, is discutabel. Diëten die hele voedselgroepen weglaten, zijn doorgaans moeilijk vast te houden, en wanneer je het verboden voedsel opnieuw introduceert, kan het zijn dat je het gewicht dat je verloren hebt geheel of gedeeltelijk terugkrijgt.

Wie moet het niet overwegen?

Degenen die voorzichtig moeten zijn met het wel of niet volgen van Het Pioppi Dieet zijn ouderen, mensen onder de 18 jaar, mensen die medicatie gebruiken, mensen met een lage body mass index (BMI) en mensen met emotionele of psychologische problemen rond voedsel, inclusief geschiedenis van eetstoornissen.

Als je zwanger bent, borstvoeding geeft. NOTE: Als je diabetes hebt of een aandoening hebt waarbij je je bloedsuikerspiegel in de gaten moet houden, moet je vasten in goed overleg met je dokter doen (of niet doen als je dokter dat afraadt). Praat met je huisarts voordat je begint aan een radicale verandering in uw eetpatroon.

Bestel hier het boek Het Pioppi dieet – Een lifestyleplan in 21 dagen