Maaltijdplan voor 1 week

Wil je weten wat je zoal kunt eten bij het Pioppi dieet? De man achter het Pioppi dieet, Donal O’Neil, deelt een week van zijn gezond mediterraan-geïnspireerd eten.

Het is het dieet in het hart van een van de langstlevende gemeenschappen ter wereld. In het kleine Italiaanse dorpje Pioppi leven dorpelingen gemiddeld tien jaar langer dan ergens anders. We hebben het dieetboek al besproken lees home pagina dat is geschreven door cardioloog Dr. Aseem Malhotra en voormalig atleet Donal O’Neill, en nu willen we graag weten wat we dan zoal kunnen eten.

Bestel hier het boek Het Pioppi dieet – Een lifestyleplan in 21 dagen

Koop bij bol.com

Het is natuurlijk veel makkelijk om verse vis te eten, een overvloed aan seizoensgebonden groenten en eetlepels olijfolie, als je leeft in Pioppi, de thuisbasis van het mediterrane dieet (zoals Pioppi is aangewezen door UNESCO). Maar hoe pas je het eten van het Pioppi dieet toe in het moderne stadsleven?

Donal heeft zijn maaltijdplan aangepast aan zijn leven als filmmaker en fitnesscoach in het stedelijke deel van Kaapstad. Hij zit ‘s morgens achter een bureau en werkt’ s middags met sprinten of HIIT-sessies.

Donal begint elke dag met een eetlepel appelciderazijn ‘omdat de voordelen van de bloedglucoseregulatie goed gedocumenteerd zijn’, gevolgd door een sterke koffie met kokosroom – en hij zal er drie hebben gehad voor de lunch. Ontbijt of brunch is meestal op basis van eieren, met een keuze tussen avocado’s, ansjovis, spek, tomaat maar altijd met extra vierge olijfolie. Het Pioppi plan is voorstander van twee tot vier eetlepels per dag (voor de top tien van Pioppi dieetvoeding, klik hier) vanwege de gezondheidsbevorderende en ontstekingsremmende werking van het voedsel en het vermogen om bloedsuikerpieken na de maaltijd te bufferen.

Earl Grey thee en 95 procent cacao pure chocolade komen ook voor evenals Griekse yoghurt en veel vette vis zoals makreel. Hij is een fan van Het Vastendieet vanwege de gezondheidsvoordelen en eet typisch al zijn maaltijden binnen een raam van acht of negen uur gedurende de week, wat betekent dat brunch over het algemeen zijn eerste maaltijd van de dag is. Het avondeten is normaal gesproken een enorme salade met hoogwaardige eiwitten en een paar stukjes aardappel chips – natuurlijk in olijfolie. Rode wijn staat op het menu, zolang het maar goede kwaliteit is.

MAANDAG

Geen ontbijt: alleen koffie met kokosroom

Brunch: Omelet van 2 of 3 eieren. Koffie met kokosroom

Namiddagsnack:
ingeblikte oesters; volle Griekse yoghurt met bessen, een handvol noten en kaneel

Diner: Picanha biefstuk geserveerd met romige spinazie en avocado-salade; 2 blokjes donkere chocolade (chocolade 95 procent cacao vaste stoffen), een kop Earl Grey-thee

DINSDAG

Geen ontbijt: alleen koffie met kokosroom

Brunch: Halloumi (Halloumi is een traditionele, ongerijpte Cypriotische geitenkaas) en gefrituurde tomaat; groentesoep gemaakt met behulp van kippenbot bouillon; een klein gedeelte van vette vis (ansjovis, sardines); koffie met kokosroom

Diner: Gegrilde zalmfilet met groenten en zuurkool; 2 blokjes donkere chocolade (chocolade 95 procent cacao vaste stoffen), een kop Earl Grey-thee

WOENSDAG

Geen ontbijt: alleen koffie met kokosroom

Brunch: Volle Griekse yoghurt vermengd met kokosroom en bessen met een handvol noten, een scheutje kaneel en een snufje kurkuma; koffie met kokosroom

Namiddagsnack: spekjes met nootjes van Bacon – knapperige, gegrilde spekreepjes, royaal bedekt met amandelboter en een scheutje rauwe cacao

Diner: Gegrilde lamskoteletten met veel gemengde groenten en salade; 2 blokjes donkere chocolade (chocolade 95 procent cacao vaste stoffen), een kop Earl Grey-thee

DONDERDAG

Ontbijt: 2 of 3 eieren in elke stijl, met gerookte zalm en avocado; koffie met kokosroom

Brunch: Smoothie met kefir (Kefir is een pure zuiveldrank gemaakt volgens authentiek recept. Het is een natuurlijke bron van voedingsstoffen. Kefir bevat rechtsdraaiende melkzuurbacteriën, calcium, eiwitten, vitamine B2 en B12) en / of kokosmelk, bessen, een handvol noten, wat avocado met een eetlepel kokosolie, een scheutje gemalen kaneel, kurkuma en verse munt

Diner: kippenbot bouillon om te beginnen, met 1 eetlepel extra vierge olijfolie en zout naar smaak, gevolgd door verse gefrituurde heek en groenten; cacaobonen (rauwe cacao, kaneel, kokosolie, room en noten verwarmd en vervolgens gemengd en bevroren tot hapklare stukjes) een kopje Earl Grey-thee

VRIJDAG

Ontbijt: spek en 2 of 3 eieren, elke stijl, met avocado (optioneel); koffie met kokosroom

Brunch: vissoep (gemaakt met kippenbouillon)

Diner: Low-carb pizza, cacaonut-bommen, een kop Earl Grey-thee

ZATERDAG

Ontbijt: Notenboter omelet; bessen en volle Griekse yoghurt; koffie met kokosroom

Brunch: salade in Griekse stijl

Diner: gebraden kip met zoete aardappel en gemengde groenten; cacaonut-bommen, een kopje Earl Grey-thee

Ontbijt: gerookte zalm met 3 roereieren op zeer hoge kwaliteit zuurdesem (het enige brood dat ik eet, dankzij het fermentatieproces en de smaak), avocado en crème fraiche; koffie met kokosroom

Brunch: Smoothie, zoals eerder

Diner: gebakken forel met gemengde groenten; bessen, noten en room

Meer dagmenu’s en Pioppi-dieet recepten vind je in het Pioppi dieet boek.

Bestel hier het boek Het Pioppi dieet – Een lifestyleplan in 21 dagen

Koop bij bol.com

Een reactie plaatsen